Zalecenia po usunięciu zęba

Czego należy unikać po usunięciu zęba?

Wyrwanie zęba, czyli ekstrakcja, może być dość nieprzyjemnym doświadczeniem, nawet pomimo znieczulenia.

Co wolno, a czego nie wolno po wyrwaniu zęba? Istnieje kilka żelaznych zasad, do których należy się stosować po usunięciu zęba. Przyspiesza to proces gojenia i oszczędza bólu, stresu oraz powikłań.

Po wyrwaniu zęba nie wolno:

• Usuwać tamponu przez 30 minut. Tampon zagryzamy i usuwamy dopiero po upływie minimum pół godziny od zakończenia zabiegu, aby umożliwić wytworzenie i utrzymanie się skrzepu.
  • Przez 2 godziny po zabiegu nie wolno jeść ani pić, aby nie przeszkadzać w tworzeniu się skrzepu
  • Nie należy spożywać gorących ani twardych pokarmów do kilku dni po ekstrakcji. Lepiej także unikać żucia stroną, po której znajdował się usunięty ząb.
  • Nie wolno płukać ust po zabiegu. Zwykle w kolejnym dniu można to robić bardzo delikatnie, najlepiej używając do tego płynu aptecznego z dodatkiem chlorheksydyny.
  • Przy szczotkowaniu zębów przez kilka dni należy omijać okolicę rany.
  • Nie wolno palić papierosów ani pić alkoholu przez co najmniej 2 doby, ponieważ dym papierosowy i alkohol negatywnie wpływają na proces gojenia się zębodołu.
  • Należy unikać wysiłków i ćwiczeń fizycznych (mogą podnosić ciśnienie i potęgować krwawienie).

Zalecenia po usunięciu zęba:

• Co jeść po wyrwaniu zęba? Zaleca się przyjmowanie chłodnych płynów oraz pokarmów o półpłynnej konsystencji, takich jak np. jogurty, koktajle, letnie zupy
  • Można zrobić zewnętrzny zimny okład na policzek przy pomocy specjalnych kompresów do schładzania dostępnych w aptece lub zamrożonej butelki wody owiniętej ściereczką
  • W przypadku bólu po wyrwaniu zęba należy przyjąć lek przeciwbólowy, zalecany jest paracetamol.
  • W razie niepokojących objawów (np. silny ból, krwawienie), konieczny jest kontakt z lekarzem.

Godziny przyjęć

dni robocze