Zastosowanie fibryny bogatopłytkowej (PRF) w stomatologii, chirurgii szczękowej i medycynie estetycznej

Czym jest fibryna bogatopłytkowa (PRF)?

Fibryna bogatopłytkowa (PRF) jest frakcją krwi pacjenta otrzymywaną po jej odwirowaniu. Zawiera ona dużo leukocytów, czynników wzrostu oraz gęstą sieć fibryny, które wspomagają i przyspieszają proces gojenia kości i tkanek miękkich.

Zastosowania PRF w stomatologii

Fibryna bogatopłytkowa wykorzystywana jest w chirurgii stomatologicznej i periodontologii ? przy zabiegach augmentacji kości (zwiększenia jej ilości i objętości w przypadku, gdy jest jej zbyt mało do wszczepienia implantu), przy przeszczepieniach kości i tkanek miękkich, podniesieniu dna zatoki szczękowej.

Fibryną bogatopłytkową stosuje się także w zaopatrzenia zębodołu po usunięciu zęba, co ma zminimalizować ryzyko powikłań oraz zmniejszyć zanik kości w pierwszych miesiącach po zabiegu.

W ostatnich latach prowadzi się badania nad zastosowaniem PRF w leczeniu kanałowym zębów, po wyłuszczeniu torbieli i resekcji wierzchołka zęba czy apeksyfikacji (zamknięcia wierzchołka korzenia) zębów stałych z niezakończonym rozwojem korzenia.

Preparaty te mają także zastosowanie w zabiegach, opóźniając powstawanie zmarszczek na skórze (zwykle twarzy i dekoltu).

Zalety stosowania PRF (fibryny bogatopłytkowej) jako dodatkowego elementu przy zabiegach chirurgicznych

• PRF działa zarówno w tkankach miękkich, jak i w kości.
  • Przyspiesza gojenie tkanek i tworzenie nowych naczyń krwionośnych w miejscu usuniętego zęba, założonego implantu lub materiału kościozastępczego.
  • Dodatkowo zastosowanie fibryny bogatopłytkowej zmniejsza stan zapalny operowanych tkanek, dolegliwości bólowe po zabiegu oraz prawdopodobieństwo wystąpienia suchego zębodołu po usunięciu zęba (lokalny stan zapalny kości w przypadku utraty skrzepu).

Czy zastosowanie PRF w stomatologii jest bezpieczne?

Tak, jest całkowicie bezpieczne, gdyż fibryna bogatopłytkowa powstaje z własnej krwi pacjenta, pobranej i odwirowanej bezpośrednio przed zabiegiem. Nie ma konieczności zlecania tej czynności zewnętrznym instytucjom czy sprowadzania preparatu z banku tkanek. Nie ma zatem niebezpieczeństwa odrzucenia materiału przez organizm czy też podania wadliwego, niepełnowartościowego czy przeterminowanego produktu. Użycie PRF w stomatologii lub chirurgii nie grozi również przeniesieniem zakażenia wirusami HIV i wirusowego zapalenia wątroby.
Przeciwwskazaniami do zastosowania fibryny bogatopłytkowej są choroby nowotworowe krwi (np. białaczka), niektóre nienowotworowe choroby krwi oraz ciąża i karmienie piersią.

Lek. dent. Marcin Adamiec

Godziny przyjęć